Treść zadania:
Odpowiadasz za realizację przewozów w niskich temperaturach w ramach umowy z ważnym klientem na przewóz mrożonek z Sanoka (siedziba firmy) do Kijowa.
Przewozy są realizowane raz w tygodniu: wyjazd w poniedziałek o godz. 8.00, dostawa w Kijowie w środę przed 4.00.
Przy dalszych obliczeniach należy przyjąć następujące założenia:
- odległość z Sanoka do Kijowa – 1500 km,
- w Sanoku pojazd przejęty przez kierowcę będzie gotowy do odjazdu (po załadowaniu, sprawdzeniu i z odpowiednimi dokumentami),
- przejście graniczne znajduje się 300 km od Sanoka,
- średnia prędkość 60 km/h,
- oczekiwanie na oclenie 1 godz.
- oclenie 1 godz.,
- w obliczeniach nie bierzemy pod uwagę czasu na posiłki,
- w Kijowie magazyn otwarty jest 24 godziny na dobę, a rozładunek zostanie wykonany przez adresata pod nadzorem kierowcy, pojazd wraca do miejscowości Sanok tą samą trasą.
Należy obliczyć:
- Czas podróży z Sanoka do Kijowa z wyszczególnieniem jej kolejnych etapów, uwzględniając podane założenia oraz obowiązujące przepisy Unii Europejskiej w dwóch wariantach – z załogą pojedynczą i z załogą podwójną.
- Które rozwiązanie jest według Pana/Pani korzystniejsze i dlaczego?
Rozwiązanie: Ad 1.
Należy obliczyć czas podróży z Sanoka do Kijowa z wyszczególnieniem jej kolejnych etapów, uwzględniając podane założenia oraz obowiązujące przepisy Unii Europejskiej.
Wariant z załogą pojedynczą.
Kilometry | Godzina | Opis | Czas jazdy | Czas innej pracy | Czas dyspozycyjności | Czas odpoczynku/przerwy |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 08:00 | Wyjazd z Sanoka |
Wyjaśnienie:
Z Sanoka pierwszy kierowca wyjeżdża w poniedziałek o godzinie 8.00 rano.
Kilometry | Godzina | Opis | Czas jazdy | Czas innej pracy | Czas dyspozycyjności | Czas odpoczynku/przerwy |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 08:00 | Wyjazd z Sanoka | ||||
270 | 08:00 – 12:30 | Jazda | 4 h 30 min |
Wyjaśnienie:
Kierowca może jechać 4,5 godziny. Okres ten wpisano w czas jazdy. Jest godzina 8.00 + 4 h 30 minut = 12.30.
Kierowca przejechał 4,5 h x 60 km/h = 270 km.
Kilometry | Godzina | Opis | Czas jazdy | Czas innej pracy | Czas dyspozycyjności | Czas odpoczynku/przerwy |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 08:00 | Wyjazd z Sanoka | ||||
270 | 08:00 – 12:30 | Jazda | 4 h 30 min | |||
270 | 12:30 – 13:15 | Przerwa | 0 h 45 min |
Wyjaśnienie:
Po 4,5 godzinie jazdy kierowca musi odebrać 45 minut przerwy. Okres ten wpisano w czas przerwy w jeździe.
Jest godzina 12.30 + 45 minut = 13.15.
Kilometry | Godzina | Opis | Czas jazdy | Czas innej pracy | Czas dyspozycyjności | Czas odpoczynku/przerwy |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 08:00 | Wyjazd z Sanoka | ||||
270 | 08:00 – 12:30 | Jazda | 4 h 30 min | |||
270 | 12:30 – 13:15 | Przerwa | 0 h 45 min | |||
300 | 13:15 – 13:45 | Jazda do granicy | 0 h 30 min |
Wyjaśnienie:
Po zakończeniu przerwy kierowca może jechać tylko 30 km dojeżdżając do granicy (300 km – 270 km = 30 km).
Jadąc z prędkością 60 km/h przejeżdża ten odcinek w 0,5 godziny. Okres ten wpisano w czas jazdy. Jest godzina 13.15 + 30 minut 13.45.
Kilometry | Godzina | Opis | Czas jazdy | Czas innej pracy | Czas dyspozycyjności | Czas odpoczynku/przerwy |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 08:00 | Wyjazd z Sanoka | ||||
270 | 08:00 – 12:30 | Jazda | 4 h 30 min | |||
270 | 12:30 – 13:15 | Przerwa | 0 h 45 min | |||
300 | 13:15 – 13:45 | Jazda do granicy | 0 h 30 min | |||
300 | 13:45 – 14:45 | Granica – odprawa | 1 h 00 min |
Wyjaśnienie:
Na granicy kierowca musi czekać na odprawę 1 godzinę. Jest godzina 13.45 + 1 godzina = 14.45.
Pojazd stoi, więc nie pokonuje żadnej drogi.
Ponieważ kierowca oczekuje i nic nie robi, więc okres ten wpisano w czas dyspozycyjności.
Kilometry | Godzina | Opis | Czas jazdy | Czas innej pracy | Czas dyspozycyjności | Czas odpoczynku/przerwy |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 08:00 | Wyjazd z Sanoka | ||||
270 | 08:00 – 12:30 | Jazda | 4 h 30 min | |||
270 | 12:30 – 13:15 | Przerwa | 0 h 45 min | |||
300 | 13:15 – 13:45 | Jazda do granicy | 0 h 30 min | |||
300 | 13:45 – 14:45 | Granica – odprawa | 1 h 00 min | |||
300 | 14:45 – 15:45 | Clenie | 1 h 00 min |
Wyjaśnienie:
Po oczekiwaniu następuje odprawa celna trwająca 1 godzinę. Jest godzina 14.45 + 1 godzina = 15.45.
Pojazd stoi, więc nie pokonuje żadnej drogi. Czas ten jest czasem pracy kierowcy, więc zaliczono go do czasu innej pracy.
Kilometry | Godzina | Opis | Czas jazdy | Czas innej pracy | Czas dyspozycyjności | Czas odpoczynku/przerwy |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 08:00 | Wyjazd z Sanoka | ||||
270 | 08:00 – 12:30 | Jazda | 4 h 30 min | |||
270 | 12:30 – 13:15 | Przerwa | 0 h 45 min | |||
300 | 13:15 – 13:45 | Jazda do granicy | 0 h 30 min | |||
300 | 13:45 – 14:45 | Granica – odprawa | 1 h 00 min | |||
300 | 14:45 – 15:45 | Clenie | 1 h 00 min | |||
540 | 15:45 – 19:45 | Jazda | 4 h 00 min |
Wyjaśnienie:
Do godziny 15.45 kierowca jechał łącznie przez 5 godzin. Może więc po odprawie celnej jechać kolejne 4 godziny (do 9 godzin będących dobową normą czasu
jazdy). Jest godzina 15.45 + 4 godziny = 19.45.
Okres zaliczono do czasu jazdy kierowcy.
Kierowca jedzie z prędkością 60 km/h, więc przejechał 4 godziny x 60 km/h = 240 km, a łącznie 300 km + 240 km = 540 km.
Kilometry | Godzina | Opis | Czas jazdy | Czas innej pracy | Czas dyspozycyjności | Czas odpoczynku/przerwy |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 08:00 | Wyjazd z Sanoka | ||||
270 | 08:00 – 12:30 | Jazda | 4 h 30 min | |||
270 | 12:30 – 13:15 | Przerwa | 0 h 45 min | |||
300 | 13:15 – 13:45 | Jazda do granicy | 0 h 30 min | |||
300 | 13:45 – 14:45 | Granica – odprawa | 1 h 00 min | |||
300 | 14:45 – 15:45 | Clenie | 1 h 00 min | |||
540 | 15:45 – 19:45 | Jazda | 4 h 00 min | |||
540 | 19:45 – 06:45 | Odpoczynek dobowy | 11 h 00 min |
Wyjaśnienie:
O godzinie 19.45 kierowca wykorzystał normę dobowego czasu jazdy (9 godzin) i musi odebrać odpoczynek dobowy w ilości 11 godzin. Okres ten zaliczono do odpoczynku kierowcy.
Jest godzina 19.45 + 11 godzin = 6.45 rano we wtorek i koniec pierwszej doby. Ponieważ rozpoczęła się ona o godzinie 8-mej w poniedziałek, więc jej długość wyniosła 22 godziny 15 minut, czyli była mniejsza od 24 godzin doby normatywnej.
Kilometry | Godzina | Opis | Czas jazdy | Czas innej pracy | Czas dyspozycyjności | Czas odpoczynku/przerwy |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 08:00 | Wyjazd z Sanoka | ||||
270 | 08:00 – 12:30 | Jazda | 4 h 30 min | |||
270 | 12:30 – 13:15 | Przerwa | 0 h 45 min | |||
300 | 13:15 – 13:45 | Jazda do granicy | 0 h 30 min | |||
300 | 13:45 – 14:45 | Granica – odprawa | 1 h 00 min | |||
300 | 14:45 – 15:45 | Clenie | 1 h 00 min | |||
540 | 15:45 – 19:45 | Jazda | 4 h 00 min | |||
540 | 19:45 – 06:45 | Odpoczynek dobowy | 11 h 00 min | |||
810 | 06:45 – 11:15 | Jazda | 4 h 30 min |
Wyjaśnienie:
Po odpoczynku dobowym kierowca zaczyna nową dobę i nowy dzień pracy. W drugiej dobie kierowca może ponownie rozpoczynać dzień jazdą.
Dotychczas kierowca przejechał 540 km, a do Kijowa pozostało mu 960 km. Wynika to z różnicy między 1500 i 540 km.
Jedzie kolejne 4,5 godziny z prędkością 60 km/h. Okres ten zaliczono do czasu jazdy kierowcy. Jednocześnie przejechał 4,5 godziny x 60 km/h = 270 km, a łącznie 540 km + 270 km = 810 km. Jest godzina 6.45 we wtorek + 4,5 godziny, czyli 11.15.
Kilometry | Godzina | Opis | Czas jazdy | Czas innej pracy | Czas dyspozycyjności | Czas odpoczynku/przerwy |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 08:00 | Wyjazd z Sanoka | ||||
270 | 08:00 – 12:30 | Jazda | 4 h 30 min | |||
270 | 12:30 – 13:15 | Przerwa | 0 h 45 min | |||
300 | 13:15 – 13:45 | Jazda do granicy | 0 h 30 min | |||
300 | 13:45 – 14:45 | Granica – odprawa | 1 h 00 min | |||
300 | 14:45 – 15:45 | Clenie | 1 h 00 min | |||
540 | 15:45 – 19:45 | Jazda | 4 h 00 min | |||
540 | 19:45 – 06:45 | Odpoczynek dobowy | 11 h 00 min | |||
810 | 06:45 – 11:15 | Jazda | 4 h 30 min | |||
810 | 11:15 – 12:15 | Przerwa | 0 h 45 min |
Wyjaśnienie:
Po 4,5 godzinie jazdy kierowca musi odebrać 45 minut przerwy. Okres ten wpisano w czas przerwy w jeździe. Jest godzina 11.15 + 45 minut = 12.00.
Pojazd stoi, więc nie pokonuje odległości.
Kilometry | Godzina | Opis | Czas jazdy | Czas innej pracy | Czas dyspozycyjności | Czas odpoczynku/przerwy |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 08:00 | Wyjazd z Sanoka | ||||
270 | 08:00 – 12:30 | Jazda | 4 h 30 min | |||
270 | 12:30 – 13:15 | Przerwa | 0 h 45 min | |||
300 | 13:15 – 13:45 | Jazda do granicy | 0 h 30 min | |||
300 | 13:45 – 14:45 | Granica – odprawa | 1 h 00 min | |||
300 | 14:45 – 15:45 | Clenie | 1 h 00 min | |||
540 | 15:45 – 19:45 | Jazda | 4 h 00 min | |||
540 | 19:45 – 06:45 | Odpoczynek dobowy | 11 h 00 min | |||
810 | 06:45 – 11:15 | Jazda | 4 h 30 min | |||
810 | 11:15 – 12:15 | Przerwa | 0 h 45 min | |||
1080 | 12:00 – 16:30 | Jazda | 4 h 30 min |
Wyjaśnienie:
Po zakończeniu przerwy kierowca może jechać kolejne 4,5 godziny. Jest godzina 12.00 + 4,5 godziny = 16.30.
Okres ten wpisano w czas jazdy. Jadąc z prędkością 60 km/h przejeżdża 4,5 godziny x 60 km/h = 270 km, a łącznie 810 km + 270 km = 1080 km.
Kilometry | Godzina | Opis | Czas jazdy | Czas innej pracy | Czas dyspozycyjności | Czas odpoczynku/przerwy |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 08:00 | Wyjazd z Sanoka | ||||
270 | 08:00 – 12:30 | Jazda | 4 h 30 min | |||
270 | 12:30 – 13:15 | Przerwa | 0 h 45 min | |||
300 | 13:15 – 13:45 | Jazda do granicy | 0 h 30 min | |||
300 | 13:45 – 14:45 | Granica – odprawa | 1 h 00 min | |||
300 | 14:45 – 15:45 | Clenie | 1 h 00 min | |||
540 | 15:45 – 19:45 | Jazda | 4 h 00 min | |||
540 | 19:45 – 06:45 | Odpoczynek dobowy | 11 h 00 min | |||
810 | 06:45 – 11:15 | Jazda | 4 h 30 min | |||
810 | 11:15 – 12:15 | Przerwa | 0 h 45 min | |||
1080 | 12:00 – 16:30 | Jazda | 4 h 30 min | |||
1080 | 16:30 – 03:30 | Odpoczynek | 11 h 00 min |
Wyjaśnienie:
O godzinie 16.30 we wtorek kierowca wykorzystał normę dobowego czasu jazdy (9 godzin) i musi odebrać odpoczynek dobowy w ilości 11 godzin. Okres ten zaliczono do odpoczynku kierowcy.
Jest godzina 16.30 + 11 godzin 3.30 rano w środę.
Odpoczynkiem dobowym kończy się druga doba trwająca od godziny 6:45 we wtorek do godziny 3:30 w środę, czyli mniej niż dopuszczalne 24 godziny.
Kilometry | Godzina | Opis | Czas jazdy | Czas innej pracy | Czas dyspozycyjności | Czas odpoczynku/przerwy |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 08:00 | Wyjazd z Sanoka | ||||
270 | 08:00 – 12:30 | Jazda | 4 h 30 min | |||
270 | 12:30 – 13:15 | Przerwa | 0 h 45 min | |||
300 | 13:15 – 13:45 | Jazda do granicy | 0 h 30 min | |||
300 | 13:45 – 14:45 | Granica – odprawa | 1 h 00 min | |||
300 | 14:45 – 15:45 | Clenie | 1 h 00 min | |||
540 | 15:45 – 19:45 | Jazda | 4 h 00 min | |||
540 | 19:45 – 06:45 | Odpoczynek dobowy | 11 h 00 min | |||
810 | 06:45 – 11:15 | Jazda | 4 h 30 min | |||
810 | 11:15 – 12:15 | Przerwa | 0 h 45 min | |||
1080 | 12:00 – 16:30 | Jazda | 4 h 30 min | |||
1080 | 16:30 – 03:30 | Odpoczynek | 11 h 00 min | |||
1350 | 03:30 – 08:00 | Jazda | 4 h 30 min |
Wyjaśnienie:
Po odpoczynku dobowym kierowca zaczyna trzecią dobę i trzeci dzień pracy.
Do Kijowa pozostało mu 420 km co wynika z różnicy między 1500 km i dotychczas przejechanymi 1080 km.
Może jechać pierwsze 4,5 godziny. Okres ten zaliczono do czasu jazdy kierowcy. Jest godzina 3.30 w środę + 4,5 godziny = 8.00 w środę.
Jedzie z prędkością 60 km/h, więc przejechał 4,5 godziny x 60 km/h = 270 km, a łącznie 1080 km + 270 km = 1350 km
Kilometry | Godzina | Opis | Czas jazdy | Czas innej pracy | Czas dyspozycyjności | Czas odpoczynku/przerwy |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 08:00 | Wyjazd z Sanoka | ||||
270 | 08:00 – 12:30 | Jazda | 4 h 30 min | |||
270 | 12:30 – 13:15 | Przerwa | 0 h 45 min | |||
300 | 13:15 – 13:45 | Jazda do granicy | 0 h 30 min | |||
300 | 13:45 – 14:45 | Granica – odprawa | 1 h 00 min | |||
300 | 14:45 – 15:45 | Clenie | 1 h 00 min | |||
540 | 15:45 – 19:45 | Jazda | 4 h 00 min | |||
540 | 19:45 – 06:45 | Odpoczynek dobowy | 11 h 00 min | |||
810 | 06:45 – 11:15 | Jazda | 4 h 30 min | |||
810 | 11:15 – 12:15 | Przerwa | 0 h 45 min | |||
1080 | 12:00 – 16:30 | Jazda | 4 h 30 min | |||
1080 | 16:30 – 03:30 | Odpoczynek | 11 h 00 min | |||
1350 | 03:30 – 08:00 | Jazda | 4 h 30 min | |||
1350 | 08:00 – 08:45 | Przerwa | 0 h 45 min |
Wyjaśnienie:
Po 4,5 godzinie jazdy kierowca musi odebrać 45 minut przerwy. Jest godzina 8.00 + 45 minut = 8.45. Okres ten wpisano w czas przerwy w jeździe.
Pojazd stoi, więc nie pokonuje odległości.
Kilometry | Godzina | Opis | Czas jazdy | Czas innej pracy | Czas dyspozycyjności | Czas odpoczynku/przerwy |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 08:00 | Wyjazd z Sanoka | ||||
270 | 08:00 – 12:30 | Jazda | 4 h 30 min | |||
270 | 12:30 – 13:15 | Przerwa | 0 h 45 min | |||
300 | 13:15 – 13:45 | Jazda do granicy | 0 h 30 min | |||
300 | 13:45 – 14:45 | Granica – odprawa | 1 h 00 min | |||
300 | 14:45 – 15:45 | Clenie | 1 h 00 min | |||
540 | 15:45 – 19:45 | Jazda | 4 h 00 min | |||
540 | 19:45 – 06:45 | Odpoczynek dobowy | 11 h 00 min | |||
810 | 06:45 – 11:15 | Jazda | 4 h 30 min | |||
810 | 11:15 – 12:15 | Przerwa | 0 h 45 min | |||
1080 | 12:00 – 16:30 | Jazda | 4 h 30 min | |||
1080 | 16:30 – 03:30 | Odpoczynek | 11 h 00 min | |||
1350 | 03:30 – 08:00 | Jazda | 4 h 30 min | |||
1350 | 08:00 – 08:45 | Przerwa | 0 h 45 min | |||
1500 | 08:45 – 11:15 | Jazda – dojazd do Kijowa | 2 h 30 min |
Wyjaśnienie:
Jest godzina 8.45 w środę. Do Kijowa pozostało 1500 km – 1350 km = 150 km.
Przy prędkości 60 km/h odległość tę kierowca pokona w ciągu 150 km / 60 km/h = 2,5 godziny. Okres ten zaliczono do czasu jazdy.
Jest godzina 8.45 + 2,5 godziny = 11.15.
Kilometry | Godzina | Opis | Czas jazdy | Czas innej pracy | Czas dyspozycyjności | Czas odpoczynku/przerwy |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 08:00 | Wyjazd z Sanoka | ||||
270 | 08:00 – 12:30 | Jazda | 4 h 30 min | |||
270 | 12:30 – 13:15 | Przerwa | 0 h 45 min | |||
300 | 13:15 – 13:45 | Jazda do granicy | 0 h 30 min | |||
300 | 13:45 – 14:45 | Granica – odprawa | 1 h 00 min | |||
300 | 14:45 – 15:45 | Clenie | 1 h 00 min | |||
540 | 15:45 – 19:45 | Jazda | 4 h 00 min | |||
540 | 19:45 – 06:45 | Odpoczynek dobowy | 11 h 00 min | |||
810 | 06:45 – 11:15 | Jazda | 4 h 30 min | |||
810 | 11:15 – 12:15 | Przerwa | 0 h 45 min | |||
1080 | 12:00 – 16:30 | Jazda | 4 h 30 min | |||
1080 | 16:30 – 03:30 | Odpoczynek | 11 h 00 min | |||
1350 | 03:30 – 08:00 | Jazda | 4 h 30 min | |||
1350 | 08:00 – 08:45 | Przerwa | 0 h 45 min | |||
1500 | 08:45 – 11:15 | Jazda – dojazd do Kijowa | 2 h 30 min | |||
Razem | 25 h 00 min | 1 h 00 min | 1 h 00 min | 24 h 15 min |
Wyjaśnienie:
Po podsumowaniu kolumn widać, że czas podróży dla załogi jednoosobowej = 25 h jazdy + 1 h innej pracy + 1 h dyspozycyjności + 24 h 15 minut przerwy/odpoczynku = 51 godzin 15 minut.
Wariant z załogą podwójną.
Kilometry | Godzina | Opis | Czas jazdy | Czas innej pracy | Czas dyspozycyjności | Czas odpoczynku/przerwy |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 08:00 | Wyjazd z Sanoka |
Wyjaśnienie:
Z Sanoka pierwszy kierowca wyjeżdża w poniedziałek o godzinie 8.00 rano.
Kilometry | Godzina | Opis | Czas jazdy | Czas innej pracy | Czas dyspozycyjności | Czas odpoczynku / przerwy |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 08:00 | Wyjazd z Sanoka | ||||
270 | 08:00 – 12:30 | Jazda – I kierowca | 4 h 30 min |
Wyjaśnienie:
Po 4,5 godzinach jazdy z prędkością 60 km/h pierwszy kierowca przejechał 4,5 godziny x 60 km/h = 270 km.
Jest godzina 8.00 + 4,5 godziny = 12.30. Okres ten zaliczono do czasu jazdy kierowców.
Kilometry | Godzina | Opis | Czas jazdy | Czas innej pracy | Czas dyspozycyjności | Czas odpoczynku/przerwy |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 08:00 | Wyjazd z Sanoka | ||||
270 | 08:00 – 12:30 | Jazda – I kierowca | 4 h 30 min | |||
300 | 12:30 – 13:00 | Jazda – II kierowca | 0 h 30 min |
Wyjaśnienie:
Po 4,5 godzinach pierwszy kierowca zakończył jazdę, a za kierownicą usiadł drugi kierowca.
Należy pamiętać, że w przypadku załogi 2-osobowej kierowcy po 4,5 godzinie jazdy nie muszą odbierać przerwy 45 minutowej, gdyż każdy z nich przerwę tę może zaliczyć do 4,5 godziny czasu dyspozycyjności, kiedy siedzi jako zmiennik i nie prowadzi pojazdu.
Do granicy pozostało 300 km – 270 km = 30 km. Odległość tę drugi kierowca pokonał w czasie pół godziny (30 km / 60 km/h). Jest godzina 12.30 + 30 minut = 13.00.
Okres ten zaliczono do czasu jazdy kierowców.
Kilometry | Godzina | Opis | Czas jazdy | Czas innej pracy | Czas dyspozycyjności | Czas odpoczynku/przerwy |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 08:00 | Wyjazd z Sanoka | ||||
270 | 08:00 – 12:30 | Jazda – I kierowca | 4 h 30 min | |||
300 | 12:30 – 13:00 | Jazda – II kierowca | 0 h 30 min | |||
300 | 13:00 – 14:00 | Granica – oczekiwanie | 1 h 00 min |
Wyjaśnienie:
Na granicy kierowcy czekają na odprawę 1 godzinę. Jest godzina 13.00 + 1 godzina = 14.00.
Pojazd stoi, więc nie pokonuje żadnej drogi. Ponieważ kierowcy oczekują i nic nie robią, więc okres ten wpisano w czas dyspozycyjności.
Kilometry | Godzina | Opis | Czas jazdy | Czas innej pracy | Czas dyspozycyjności | Czas odpoczynku/przerwy |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 08:00 | Wyjazd z Sanoka | ||||
270 | 08:00 – 12:30 | Jazda – I kierowca | 4 h 30 min | |||
300 | 12:30 – 13:00 | Jazda – II kierowca | 0 h 30 min | |||
300 | 13:00 – 14:00 | Granica – oczekiwanie | 1 h 00 min | |||
300 | 14:00 – 15:00 | Clenie | 1 h 00 min |
Wyjaśnienie:
Po oczekiwaniu następuje odprawa celna trwająca 1 godzinę. Jest godzina 14:00 + 1 h = 15:00. Pojazd stoi więc nie pokonuje żadnej drogi.
Czas ten jest czasem pracy kierowców, więc zaliczono go do innej pracy.
Kilometry | Godzina | Opis | Czas jazdy | Czas innej pracy | Czas dyspozycyjności | Czas odpoczynku/przerwy |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 08:00 | Wyjazd z Sanoka | ||||
270 | 08:00 – 12:30 | Jazda – I kierowca | 4 h 30 min | |||
300 | 12:30 – 13:00 | Jazda – II kierowca | 0 h 30 min | |||
300 | 13:00 – 14:00 | Granica – oczekiwanie | 1 h 00 min | |||
300 | 14:00 – 15:00 | Clenie | 1 h 00 min | |||
540 | 15:00 – 19:00 | Jazda – II kierowca | 4 h 00 min |
Wyjaśnienie:
Do godziny 15.00 II kierowca prowadził pojazd tylko przez pół godziny. Dyspozycyjność 1-godzinna mogłaby być zaliczona do przerwy, co spowodowałoby że kierowca od nowa mógłby jechać 4,5 godziny. Jednak przyjęto że będzie jechał tylko przez 4 godziny (ze względu na równomierne obciążenie kierowców). Okres ten zaliczono do czasu jazdy kierowców.
Jest godzina 15.00 + 4 godziny = 19.00.
II kierowca przejechał drogę: 4 godziny x 60 km/h = 240 km.
Łącznie kierowcy przejechali: 300 km + 240 km = 540 km. Jest godzina 15.00 + 4 godziny = 19.00.
Kilometry | Godzina | Opis | Czas jazdy | Czas innej pracy | Czas dyspozycyjności | Czas odpoczynku/przerwy |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 08:00 | Wyjazd z Sanoka | ||||
270 | 08:00 – 12:30 | Jazda – I kierowca | 4 h 30 min | |||
300 | 12:30 – 13:00 | Jazda – II kierowca | 0 h 30 min | |||
300 | 13:00 – 14:00 | Granica – oczekiwanie | 1 h 00 min | |||
300 | 14:00 – 15:00 | Clenie | 1 h 00 min | |||
540 | 15:00 – 19:00 | Jazda – II kierowca | 4 h 00 min | |||
810 | 19:00 – 23:30 | Jazda – I kierowca | 4 h 30 min |
Wyjaśnienie:
O godzinie 19.00 kończy jazdę II kierowca.
Za kierownicę siada I kierowca. Jadąc bez przerwy przez 4,5 godziny przejechał kolejne 270 km (4,5 godziny x 60 km/h). Jest godzina 19.00 + 4,5 godziny = 23.30.
Łącznie kierowcy przejechali: 540 km + 270 km = 810 km. Okres ten zaliczono do czasu jazdy kierowców.
Kilometry | Godzina | Opis | Czas jazdy | Czas innej pracy | Czas dyspozycyjności | Czas odpoczynku/przerwy |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 08:00 | Wyjazd z Sanoka | ||||
270 | 08:00 – 12:30 | Jazda – I kierowca | 4 h 30 min | |||
300 | 12:30 – 13:00 | Jazda – II kierowca | 0 h 30 min | |||
300 | 13:00 – 14:00 | Granica – oczekiwanie | 1 h 00 min | |||
300 | 14:00 – 15:00 | Clenie | 1 h 00 min | |||
540 | 15:00 – 19:00 | Jazda – II kierowca | 4 h 00 min | |||
810 | 19:00 – 23:30 | Jazda – I kierowca | 4 h 30 min | |||
1080 | 23:30 – 04:00 | Jazda – II kierowca | 4 h 30 min |
Wyjaśnienie:
O godzinie 23.30 kończy jazdę I kierowca.
Za kierownicę siada II kierowca. Dotychczas jechał 4,5 godziny może więc jechać kolejne 4,5 godziny. Okres ten zaliczono do czasu jazdy kierowców. Jest godzina 23.30 + 4,5 godziny = 4.00 rano we wtorek.
Kierowca przejechał kolejne 270 km (4,5 godziny x 60 km/h).
Łącznie obaj kierowcy przejechali 810 km + 270 km = 1080 km.
Kilometry | Godzina | Opis | Czas jazdy | Czas innej pracy | Czas dyspozycyjności | Czas odpoczynku/przerwy |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 08:00 | Wyjazd z Sanoka | ||||
270 | 08:00 – 12:30 | Jazda – I kierowca | 4 h 30 min | |||
300 | 12:30 – 13:00 | Jazda – II kierowca | 0 h 30 min | |||
300 | 13:00 – 14:00 | Granica – oczekiwanie | 1 h 00 min | |||
300 | 14:00 – 15:00 | Clenie | 1 h 00 min | |||
540 | 15:00 – 19:00 | Jazda – II kierowca | 4 h 00 min | |||
810 | 19:00 – 23:30 | Jazda – I kierowca | 4 h 30 min | |||
1080 | 23:30 – 04:00 | Jazda – II kierowca | 4 h 30 min | |||
1080 | 04:00 – 13:00 | Odpoczynek dobowy | 9 h 00 min |
Wyjaśnienie:
O godzinie 4.00 we wtorek obaj kierowcy wykorzystali dobową normę czasu jazdy (każdy po 9 godzin). Muszą więc odebrać dobowy odpoczynek, który dla załogi 2 osobowej wynosi 9 godzin. Okres ten zaliczono do odpoczynku kierowców.
Odpoczynek dobowy kończy się o godzinie 13.00 we wtorek i o tej godzinie kończy się również pierwsza doba, która zaczęła się o godzinie 8.00 rano w poniedziałek. Doba ta trwała 29 godzin i mieści się w dopuszczalnej 30 godzinnej dobie załogi 2 osobowej.
Kilometry | Godzina | Opis | Czas jazdy | Czas innej pracy | Czas dyspozycyjności | Czas odpoczynku/przerwy |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 08:00 | Wyjazd z Sanoka | ||||
270 | 08:00 – 12:30 | Jazda – I kierowca | 4 h 30 min | |||
300 | 12:30 – 13:00 | Jazda – II kierowca | 0 h 30 min | |||
300 | 13:00 – 14:00 | Granica – oczekiwanie | 1 h 00 min | |||
300 | 14:00 – 15:00 | Clenie | 1 h 00 min | |||
540 | 15:00 – 19:00 | Jazda – II kierowca | 4 h 00 min | |||
810 | 19:00 – 23:30 | Jazda – I kierowca | 4 h 30 min | |||
1080 | 23:30 – 04:00 | Jazda – II kierowca | 4 h 30 min | |||
1080 | 04:00 – 13:00 | Odpoczynek dobowy | 9 h 00 min | |||
1350 | 13:00 – 17:30 | Jazda – I kierowca | 4 h 30 min |
Wyjaśnienie:
Kierowcy rozpoczynają nową dobę.
Do godziny 13.00 przejechali 1080 km. Do Kijowa pozostało im 1500 – 1080 = 420 km.
Po zakończonym odpoczynku dobowym za kierownicę siada I kierowca i jedzie przez okres 4,5 godziny przejeżdżając 270 km (4,5 godziny x 60 km/h). Jest godzina 13.00 + 4,5 godziny = 17.30.
Łącznie obaj kierowcy przejechali 1080 km + 270 km = 1350 km. Okres ten zaliczono do czasu jazdy kierowców.
Kilometry | Godzina | Opis | Czas jazdy | Czas innej pracy | Czas dyspozycyjności | Czas odpoczynku/przerwy |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 08:00 | Wyjazd z Sanoka | ||||
270 | 08:00 – 12:30 | Jazda – I kierowca | 4 h 30 min | |||
300 | 12:30 – 13:00 | Jazda – II kierowca | 0 h 30 min | |||
300 | 13:00 – 14:00 | Granica – oczekiwanie | 1 h 00 min | |||
300 | 14:00 – 15:00 | Clenie | 1 h 00 min | |||
540 | 15:00 – 19:00 | Jazda – II kierowca | 4 h 00 min | |||
810 | 19:00 – 23:30 | Jazda – I kierowca | 4 h 30 min | |||
1080 | 23:30 – 04:00 | Jazda – II kierowca | 4 h 30 min | |||
1080 | 04:00 – 13:00 | Odpoczynek dobowy | 9 h 00 min | |||
1350 | 13:00 – 17:30 | Jazda – I kierowca | 4 h 30 min | |||
1500 | 17:30 – 20:00 | Jazda – II kierowca – dojazd do kijowa | 2 h 30 min |
Wyjaśnienie:
Do godziny 17.30 kierowcy przejechali 1350 km. Do Kijowa pozostało im tylko 150 km (1500 – 1350).
Za kierownicę siada II kierowca. Odcinek 150 km pokonuje w ciągu 2,5 godziny (150 km / 60 km/h) i o godzinie 20.00 (17.30 + 2,5 godziny) we wtorek kierowcy są w Kijowie. Okres ten zaliczono do czasu jazdy.
Kilometry | Godzina | Opis | Czas jazdy | Czas innej pracy | Czas dyspozycyjności | Czas odpoczynku/przerwy |
---|---|---|---|---|---|---|
0 | 08:00 | Wyjazd z Sanoka | ||||
270 | 08:00 – 12:30 | Jazda – I kierowca | 4 h 30 min | |||
300 | 12:30 – 13:00 | Jazda – II kierowca | 0 h 30 min | |||
300 | 13:00 – 14:00 | Granica – oczekiwanie | 1 h 00 min | |||
300 | 14:00 – 15:00 | Clenie | 1 h 00 min | |||
540 | 15:00 – 19:00 | Jazda – II kierowca | 4 h 00 min | |||
810 | 19:00 – 23:30 | Jazda – I kierowca | 4 h 30 min | |||
1080 | 23:30 – 04:00 | Jazda – II kierowca | 4 h 30 min | |||
1080 | 04:00 – 13:00 | Odpoczynek dobowy | 9 h 00 min | |||
1350 | 13:00 – 17:30 | Jazda – I kierowca | 4 h 30 min | |||
1500 | 17:30 – 20:00 | Jazda – II kierowca – dojazd do kijowa | 2 h 30 min | |||
Razem | 25 h 0 min | 1 h 00 min | 1 h 00 min | 9 h 00 min |
Odpowiedź:
Z podsumowania kolumn wynika, że czas podróży dla załogi dwuosobowej wynosi: 25 godzin jazdy + 1 godzina innej pracy + 1 godzina dyspozycyjności + 9 godzin odpoczynku = 36 godzin.
Rozwiązanie: Ad 2.
Które rozwiązanie jest według Pana/Pani korzystniejsze i dlaczego?
Dokonujemy analizy, który przewóz był korzystniejszy.
W zadaniu podano warunek, że towar musi być dostarczony do Kijowa do godziny 4 rano w środę.
Załoga jednoosobowa dojeżdża do Kijowa w środę o godzinie 11.15 (patrz harmonogram jazdy dla załogi jednoosobowej), więc nie zdąży dojechać w wymaganym czasie.
Załoga dwuosobowa dojeżdża do Kijowa we wtorek o godzinie 16.30 (patrz harmonogram podróży dla załogi dwuosobowej), a więc dojeżdża przed wymaganym czasem.
Odpowiedź: Ad 2.
Aby spełnić warunki zadania trasę musi obsługiwać załoga dwuosobowa.